De geschiedenis van ‘t Stoepje
Anno 2022 is Bakkerij ’t Stoepje de bekendste en grootste leverancier van brood, koek en banket in Nederland. Je vindt ’t Stoepje op meer dan 600 Nederlandse markten. Het is moeilijk te geloven dat dit succesverhaal ooit begon bij een kleine bakkerij in Spakenburg! Jan de Graaf (65), die Bakkerij ’t Stoepje in 1979 oprichtte en inmiddels met pensioen is, was er al die tijd bij. Hij vertelt hoe ’t Stoepje uitgroeide tot de grootste marktbakker van Nederland.
Hoe rolde jij de wereld van brood, koek en banket in?
“Ik was kind aan huis in de bakkerij van mijn grootvader, Bakkerij De Graaf in Spakenburg. Op mijn twaalfde mocht ik voor het eerst mee naar de markt. Ik vond het meteen fantastisch! Toen ik in 1972 van school kwam, ging ik vijf dagen per week met producten van de bakkerij naar de markt.
Die bakkerij was inmiddels overgenomen door een grote partij, dus ik verkocht in eerste instantie alleen producten die ook in de supermarkt lagen. Tot ik in 1979 Bakkerij Peter Duijst kon overnemen. In de volksmond werd deze bakkerij '’t Stoepje' genoemd, vanwege de treden voor de ingang. Die naam hebben we gehouden. Vonden we leuk, er waren al genoeg De Graaf-bakkerijen.”
Wat veranderde er toen je Bakkerij ’t Stoepje overnam?
“We creëerden direct specifieke specialiteiten. Die deden het erg goed in de verkoop. Dat deed in Spakenburg al snel de ronde. Het stikt daar van de marktkooplui, en die waren erg geïnteresseerd. We kregen steeds meer klanten die onze specialiteiten wilden kopen.
Binnen een jaar openden we een tweede bakkerij, zodat we meer producten konden maken. Steeds meer marktkooplui haalden hun producten bij ons. Het logo van onze winkel, in de huiskleuren geel en zwart, kwam ook op de verpakkingen van onze producten, en later ook in reclame-uitingen en op de vrachtwagens. Stapje voor stapje werd het een franchiseformule.”
Had je verwacht dat je onderneming zo groot zou worden?
“Nee, absoluut niet. Ik onderschatte dat, en dat deed iedereen. Dat is ook een van de redenen dat we zo groot zijn geworden, denk ik. We zijn altijd heel low profile geweest. Dat kwam mede door de naam, iedereen dacht dat het een familiebedrijfje was.
Ik koop mijn brood bijvoorbeeld bij ’t Stoepje in Wormerveer. Dat klinkt niet bepaald als een grote supermarkt of een multinational. De concurrentie gaf ons geen aandacht, zo konden we makkelijk doorgroeien. Ons marktaandeel komt uit elk klein hoekje van Nederland. Als je al die kleine beetjes bij elkaar optelt, is het enorm.”
Hoe verklaar je het succes van ’t Stoepje?
“Ik denk dat het komt door de herkenning, en het een-op-eencontact. De marktkoopman staat bijvoorbeeld één keer per week in Boekel, maar hij herkent jou. Hij vindt het leuk om een praatje te maken. Over het weer, over je nieuwe kapsel, over je dochter die al zo groot wordt. Kom je een week later terug, dan gaat het gesprek weer verder. Dat heb je in de Albert Heijn niet, soms moet je al blij zijn als de caissière iets zegt. Ondanks de grootte heeft ’t Stoepje altijd het familiegevoel gehouden. Wij zijn de marktbakker in Soest, Coevorden, Vught en Oudewater. Niet de keten uit Spakenburg.
Dat persoonlijke contact zorgt er ook voor dat het assortiment van ’t Stoepje altijd up-to-date is.
De marktkoopman spreekt zijn klanten elke dag op de markt. Aan het eind van de dag komt hij terug in de bakkerij in Spakenburg en deelt hij zijn ervaringen en bevindingen. Dan wordt duidelijk of een Krentenbrood te groot of te klein is, of dat een product te nat of te droog is. Zo wordt er eigenlijk elke dag marktonderzoek gedaan.”
Hoe kijk je naar de toekomst van ’t Stoepje?
“Ik zie de toekomst zeer rooskleurig tegemoet. Uiteraard vind ik het leuk om mee te denken en te adviseren, maar sturen doe ik niet meer. Dat hoeft ook niet, degenen die het bedrijf nu aansturen doen het hartstikke goed. Iedere generatie doet het anders. Ik vind het een hele goede zaak dat er momenteel weer veel oog is voor de markt. In iedere uithoek van de wereld gaan mensen naar de markt. Arm en rijk. De markt is de basis van alles, en dat zal ook zo blijven. Ik ben dus heel enthousiast over de toekomst.”
Meer weten over hoe ’t Stoepje is ontstaan? Bekijk dan ook onze historie in een minuut.