8 vragen aan productontwikkelaar Mike Onasse
Mike Onasse is van oorsprong patissier, maar als echte alleskunner houdt hij zich bezig met het ontwikkelen, produceren en verbeteren van brood, banket en koek, maar ook het draaien van ijs en opmaken van desserts. Mike is productontwikkelaar bij ’t Stoepje. Dat wil zeggen dat hij ingrediënten en grondstoffen keurt, producten verbetert en nieuwe koeken, gebak en broden ontwikkelt.
Acht vragen over zijn werk en het altijd groeiende Stoepje-assortiment:
1. Wie bepaalt het assortiment van ’t Stoepje?
“Dat is simpel: de consument natuurlijk. Als die het niet koopt, neemt de marktondernemer het product de volgende keer niet meer af. En als de ondernemer het zelf niks vindt, verkoopt-ie het ook niet. Daarom betrekken we de marktondernemers bij de verbetering van het bestaande aanbod en de ontwikkeling van nieuwe producten.”
2. Wat is jouw favoriete product?
“Ik ben dol op onze Gevulde Koek, heerlijk met dat krokante randje!”
3. Wie spot de trends?
“Dat doen we met z’n allen. In elk team is er iemand verantwoordelijk om de trends nauwlettend te volgen. Dus algemene trends in eten, maar ook specifieke trends in brood en patisserie. Hoewel de meeste inzichten komen via onze marktondernemers. Zij spreken de eindklant elke dag! Als we via hen verzoeken of wensen doorkrijgen, gaan wij er op de afdeling productontwikkeling direct mee aan de slag.”
4. Hoe flexibel is het assortiment?
“De lijnen zijn ontzettend kort hier. Als een product niet verkocht wordt, dan stoppen we ermee. Komt er een leuk idee voor een nieuw product, kan dat binnen een week op de plank liggen. Zeker als we de grondstoffen op voorraad hebben, dan kunnen we direct de ontwikkelfase in.”
5. Wat vind je het leukst aan je werk?
“Ik ga graag op pad met de marktbakkers. Dan hoor je alle verhalen en zie je de interactie tussen de ondernemer en klant."
6. In hoeverre zijn de marktondernemers betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten?
“De relatie met onze ondernemers is zo vertrouwd, dat ze direct aan de bel trekken als er wat is. We hebben een Whatsapp-groep voor tips en tops. Daarin komen dagelijks ideeën en verbeterpunten binnen waar we direct op inspringen.
De ene keer leidt dat tot een productaanpassing, de andere keer tot een nieuwe product in het assortiment. Zo is bijvoorbeeld ook het Slankelijntje ontstaan. De marktondernemers vroegen om een extra koolhydraatarm brood naast de bestaande Sportmik. Inmiddels is het Slankelijntje één van onze hardlopers.”
7. Waar ben je op dit moment mee bezig?
“Een tijdje geleden hadden wij met het productontwikkelingsteam van ’t Stoepje het idee om het beste kaiserbroodje van Nederland te ontwikkelen. Voor inspiratie kwam ik al snel bij onze oosterburen terecht. Inmiddels zijn we twee maanden verder en koop je nu de beste kaiserbroodjes van Nederland bij jouw vertrouwde warme marktbakker. Daarnaast werk ik aan de de Brioche Habsburger en de 100% Haverkoeken in drie verschillende smaken.”
8. Waar haal je de meeste voldoening uit?
“Als nieuw ontwikkelde producten goed aanslaan bij de marktondernemers en hun klanten.”
Benieuwd welke producten in het Stoepje-assortiment je nog niet kent?
Bekijk al ons brood, koek en banket.