Volkoren

WAT IS VOLKOREN?

Brood is gemaakt van graan. Van tarwe bijvoorbeeld of van spelt, haver, maïs, gerst of rogge. Daarin zitten waardevolle voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen. Volkorenbrood is gemaakt van de héle graankorrel: dus van volkorenmeel. Daarom is met
volkorenbrood iets bijzonders aan de hand. Want juist de voedingsstoffen in de hele graankorrel hebben gezamenlijk een gunstig effect op je gezondheid.


Dat komt omdat de graankorrel eigenlijk het zaadje is waaruit een nieuwe plant kan groeien. Zo’n zaadje bevat alle nodige voeding voor het jonge plantje. Het grootste deel van de voedingsvezels, vitamines en mineralen bevindt zich in de buitenste laag van de graankorrel - de zogenaamde zemel. Een ander onderdeel van het buitenste gedeelte van de graankorrel is de kiem. Deze bevat voornamelijk goede vetten, vitamines en mineralen. Het binnenste deel van de korrel - de meelkern of het meellichaam - bestaat voornamelijk uit koolhydraten en bevat ook eiwitten.

 

Omdat in volkorenbrood de hele graankorrel verwerkt is, draagt het eten van volkorenbrood bijvoorbeeld bij aan een goede darmwerking, een optimale spijsvertering, en helpt het om op een gezond gewicht te blijven. Naast de heerlijke smaak is het dus ook dé beste keuze voor jouw gezondheid!

 

 

volkoren

 

 

BAKKERSZOUT IN ONS BROOD

Waarom zit er bakkerszout in ons brood?
Waarom stoppen bakkers bakkerszout in brood? Dit is een veel gestelde vraag die regelmatig aan onze bakkers wordt gesteld. Bakkerszout zorgt bijvoorbeeld voor een langere malsheid aan het brood. Het bakkerszout zorgt er namelijk voor dat het vocht langer in brood blijft. Maar het is ook belangrijk erg belangrijk voor de smaak en smaakbeleving. Die knapperige korst komt mede door het bakkerszout. Daarnaast kent ons brood ook zijn volume door het bakkerszout!

 

Sinds 2008 is de bakkerijsector al bezig om het zoutgehalte in brood te reduceren. De reden hiervoor is dat totale zout inname van de Nederlandse bevolking. Stapsgewijs reduceren de bakkers het zoutgehalte zodat we met zijn allen een smakelijk broodje blijven eten. Ons volkorenbrood houdt zich natuurlijk aan de wettelijke normen van de Nederlandse overheid

 

Jodium belangrijk
Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die van nature jodium bevatten. Alleen in zeevis en in beperkte mate in eieren zit wat jodium. De jodiumvoorziening heeft daarom extra aandacht. Bij een te lage jodiuminname kan vergroting van de schildklier (krop) ontstaan. Bij kinderen kan een tekort aan jodium zorgen voor groeiachterstand en een verminderd leervermogen.
Toen de overheid in 1942 besloot om het jodiumtekort onder de Nederlandse bevolking terug te dringen, werd gekeken aan welk product deze voedingsstof het best kon worden toegevoegd zodat iedereen het binnen zou krijgen. Gekozen werd voor ‘ons dagelijks brood’. Daardoor werd brood nóg belangrijker als basisvoedingsmiddel. De bakkerijsector gebruikt zout met toegevoegd jodium voor de productie van brood, beschuit en crackers. Dit speciale zout wordt bakkerszout genoemd. Het is ook toegestaan in gebak, koek en andere bakkerijproducten. Bakkers zijn niet verplicht om jodiumhoudend zout te gebruiken. Wel heeft de sector met de overheid in een convenant (overeenkomst) afgesproken om zoveel mogelijk bakkerszout te gebruiken. De meeste bakkers doen dat ook. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium voor volwassenen is 150 microgram. 67 sneetjes brood leveren tussen de 93155 microgram aan jodium.

 

zout

 

 

 

WAAROM ZIJN VEZELS BELANGRIJK?

Brood bevat voedingsvezel. Voedingsvezel is een verzamelnaam voor alle onverteerbare koolhydraten in onze voeding. Ze zorgen ervoor dat de darmen goed werken, zijn belangrijk voor een goede stoelgang en zorgen voor een ‘vol gevoel’. Dat is belangrijk voor wie op zijn gewicht wil letten. Daarnaast verminderen ze de kans op het ontstaan van hart– en vaatziekten. (bron: Voedingscentrum) Het is daarom belangrijk elke dag voldoende voedingsvezel te eten.


Voedingsvezel komt hoofdzakelijk voor in plantaardige producten, dus ook in graan. Omdat voedingsvezel zich vooral bevindt in het buitenste deel van de graankorrel (zemel), heeft brood er een hoger gehalte van naarmate de meelsoort een groter deel van de gehele tarwekorrel bevat. Volkorenmeel — waarvoor de gehele tarwekorrel is vermalen — heeft dus een hoger voedingsvezelgehalte dan tarwebloem. Voor tarwebloem is immers alleen het binnenste gedeelte van de tarwekorrel gebruikt.


Ons volkorenbrood mag vezelrijk worden genoemd omdat het meer dan 6 gram vezels per 100gram product bevat! Via de onderstaande link kan je de gehele ingrediëntendeclaratie bekijken: Link

De belangrijkste redenen waarom vezels gezond zijn

  • Vezels verteren niet in je lichaam, ze verlaten het lichaam weer via de ontlasting. In je darmen nemen vezels vocht op. Dit heeft een gunstige werking op de stoelgang. Mensen die problemen hebben met hun stoelgang moeten erop letten dat ze voldoende vezels binnen krijgen.
  • Voedingsvezels hebben een gunstige werking op het slechte cholesterol in je bloed. Met een goede cholesterolgehalte heb je minder kans op hart– en vaatziektes.
  • Vezels zorgen voor een langer gevuld gevoel. Ze leveren geen calorieën, maar wel vulling in je maag. Dit is vooral belangrijk als je aan het afslanken bent.
  • Vezels vertragen het voedseltransport door de darmen, waardoor de bloedsuikerspiegel langzamer stijgt en daalt, dit zou een positief effect kunnen hebben op het voorkomen van diabetes type 2, maar dit is nog niet wetenschappelijk aangetoond.

 

 

vezels

 

 

HOE DONKERDER, HOE GEZONDER?

De donkere kleur zegt niet altijd iets over de gezondheid van het brood. Vezelrijke broodsoorten zoals volkorenbrood, roggebrood en bruinbrood zijn donkerder van kleur dan minder vezelrijke broodsoorten zoals witbrood. Maar soms wordt brood donkerder gemaakt met moutmeel en hoeft het niet per se gezonder te zijn. Moutmeel zijn de gekiemde en gemalen tarwe– en gerstekorrels, die worden geroosterd. Maar hoe verloopt dit proces?

 

De tarwe– en gerstekorrels bevinden zich in een vochtige omgeving en gaan kiemen (uit de korrel ontstaat een plantje, ook wel ‘wortelschieten’ genoemd). Tijdens het kiemen wordt het aanwezige zetmeel (door enzymen) omgezet in maltose. Maltose zorgt voor een zoete smaak. De gekiemde korrels worden vervolgens geroosterd (gebrand), het proces van omzetting van zetmeel in maltose wordt stopgezet. Resultaat: moutmeel, dat brood op een natuurlijke manier een donkere kleur en een specifieke smaak geeft.

 

Helaas heeft dit dus geen positieve werking op de gezondheid van brood, omdat er weinig vezels/mineralen inzitten. Reden genoeg om dus te kijken naar het vezelgehalte in brood in plaats van de kleur. Volkorenbrood is daarom het meest geliefd en de perfecte keuze voor jouw gezondheid!

  

gezonder